Schloss Seeburg

Univ.-Prof. Dr. Reinhard Grohs

Professor für Sportmanagement, Studiengangsleiter für Sport- und Eventmanagement

Schwerpunkte

  • Sportmarketing
  • Sportsponsoring
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Persönliche Angaben
14.10.1974Geboren in Wien (Österreich)
Akademischer Werdegang
Seit 2014Professor für Sportmanagement an der Privatuniversität Schloss Seeburg, Österreich
2014Habilitation im Bereich Betriebswirtschaftslehre an der Universität Innsbruck, Österreich
2009-2014Assistant Professor am Brand Research Laboratory und am Institut für Strategisches Management, Marketing und Tourismus der Universität Innsbruck, Österreich
2006-2009Assistant Professor am Lehrstuhl für Marketing, Universität Wien, Österreich
2005Lecturer am Lehrstuhl für Marketing der University of Otago, Neuseeland
2004Doktorat der Wirtschaftswissenschaften (Dr.), Universität Wien, Österreich.
1999-2004Assistant Professor am Lehrstuhl für Marketing, Universität Wien, Österreich
1999Magister der Wirtschaftswissenschaften an der Universität Wien, Österreich
Unterrichtstätigkeiten an anderen Institutionen
International University of Monaco: DBA, University of Lorraine: Master Program in Marketing, University of New Orleans: Summer School in Innsbruck, University of Applied Sciences Eisenstadt: Internationale Wirtschaftsbeziehungen, University of Vienna: MBA General Management, University of Applied Sciences Krems: Tourismusmanagement, University of Salzburg: Fachbereich für Kommunikationswissenschaften
Gutachtertätigkeiten
Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Australasian Marketing Journal, Cogent Psychology, der markt – Journal für Marketing, European Journal of Marketing, European Sport Management Quarterly, International Journal of Human Resource Management, International Journal of Retail & Distribution Management, International Journal of Sport Management and Marketing, International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Journal of Advertising, Journal of Brand Management, Journal of Business Research, Journal of Marketing Management, Journal of the Global Academy of Marketing Science, Marketing Review St. Gallen, Marketing ZFP – Journal of Research and Management, Marketing Intelligence and Planning, Psychology & Marketing, Schmalenbach Business Review, Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Spectrum der Sportwissenschaften, Sport Marketing Quarterly, The Olympic Studies Centre Advanced Olympic Research Grant Program

Veröffentlichungen in referierten Fachzeitschriften / Refereed journal publications

Hohenberger, C., & Grohs, R. (forthcoming). Old and Exciting? Spontaneous Trait Transference and Sport Sponsorship Effects on Brand Age and Brand Personality, Sport Management Review.

Carrillat, F., & Grohs, R. (forthcoming). Can a Replacing Sponsor Benefit? Consumer Responses toward a New Sponsor in the Context of a Sponsorship Change, European Journal of Marketing.

Wolfsteiner, E., Grohs, R., & Reisinger, H. (forthcoming). The Impact of Name and Shame Disclosure Strategies on Sponsor and Ambusher Brand Attitude. Journal of Business Research.

Schroll, R., & Grohs, R. (forthcoming). Uncertainty in Pre-release Advertising. Journal of Advertising.

Koll, O., Raies, K., Grohs, R., & Mühlbacher, H. (2018). Qu’est-ce qu’une marque forte? Une approche par les configurations des associations de la marque. Décisions Marketing, 92(Octobre-Décembre), 97-113.

Hofer, K. M., & Grohs, R. (2018). Sponsorship as an Internal Branding Tool and Its Effects on Employees’ Identification with the Brand. Journal of Brand Management, 25(3), 266-275.

Husemann, K. C., Eckhardt, G. M., Grohs, R., & Saceanu, R. E. (2016). The Dynamic Interplay between Structure, Anastructure and Antistructure in Extraordinary Experiences. Journal of Business Research, 69(9), 3361-3370.

Mühlbacher, H., Raies, K., Grohs, R., & Koll, O. (2016). Drivers of Brand Strength: Configural Paths to Strong Cognitive Brand Equity, Journal of Business Research, 69(8), 2774-2780.

Grohs, R. (2016). Drivers of Brand Image Improvement in Sports-event Sponsorship, International Journal of Advertising, 35(3), 391-420.

Grohs, R., Raies, K., Koll, O., & Mühlbacher, H. (2016). One Pie, Many Recipes: Alternative Paths to High Brand Strength, Journal of Business Research, 69(6), 2244-2251.

Grohs, R., Reisinger, H., & Woisetschläger, D. (2015). Attenuation of Negative Sponsorship Effects in the Context of Rival Sports Teams’ Fans, European Journal of Marketing, 49(11/12), 1880-1901.

Wolfsteiner, E., Grohs, R., & Wagner, U. (2015). Memory Effects of Different Relational Links between Brands and Sponsored Events. Psychology & Marketing, 32(10), 1031-1048.

Wolfsteiner, E., Grohs, R., & Wagner, U. (2015). What Drives Ambush Marketer Misidentification. Journal of Sport Management, 29(2), 137-154.

Grohs, R., & Reisinger, H. (2014). Sponsorship Effects on Brand Image: The Role of Exposure and Activity Involvement. Journal of Business Research, 67(5), 1018-1025.

Grohs, R., Reisinger, H., Wolfsteiner, E., & Haas, J. (2013). At What Age and How Does Understanding of Product Placement Develop? Marketing ZFP – Journal of Research and Management, 35(1), 22-31.

Gazley, A., Krisjanous, J., Fam, K.-S., & Grohs, R. (2012). Like It or Not: Differences in Advertising Likeability and Dislikeability within Asia. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(1), 23-40.

Grohs, R., Wagner, U., & Steiner, R. (2012). An Investigation of Children’s Ability to Identify Sponsors and Understand Sponsorship Intentions. Psychology & Marketing, 29(11), 907-917.

Fam, K.-S., Grohs, R., & Waller, D. (2011). Effects of Disliked Executional Techniques in Advertising: A Five-country Comparison. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 24, 69-89.

Grohs, R., & Wagner, U. (2011). Erkennen und verstehen Kinder kontextverbundene Markenpräsentationen? Marketing ZFP – Journal of Research and Management, 33(1), 7-18.

Grohs, R., Ebster, C., & Kummer, C. (2009). „An meinen Fähigkeiten als Liebhaber habe ich schon gezweifelt“ – Die Messung sozial erwünschten Antwortverhaltens. Marketing ZFP – Zeitschrift für Forschung und Praxis, 31(2), 87-100.

Fam, K.-S., & Grohs, R. (2007). Cultural Values and Effective Executional Techniques in Advertising: A Cross-country and Product Category Study of Urban Young Adults in Asia. International Marketing Review, 24(5), 519-538.

Grohs, R., Reisinger, H., & Kappler, S. (2006). Wirksamkeit von Sozio-Sponsorings: Die Bedeutung der Höhe der Sponsoring-Ausgaben und der Auffälligkeit der Inszenierung. der markt, 45(2), 77-87.

Grohs, R., & Reisinger, H. (2005). Image Transfer in Sports Sponsorships – An Assessment of Moderating Effects. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 7(1), 42-48.

Grohs, R., Wagner, U., & Vsetecka, S. (2004). Assessing the Effectiveness of Sports Sponsorships – An Empirical Examination. Schmalenbach Business Review, 56(2), 119-138.

Srnka, K. J., Grohs, R., & Eckler, I. (2003). Increasing Fundraising Efficiency by Segmenting Donors. Australasian Marketing Journal (AMJ), 11(1), 70-86.

Wagner, U., Grohs, R., & Stadler, E. (2001). Einige Überlegungen zur Preisbildung im österreichischen Lebensmitteleinzelhandel im Zuge der Umstellung auf den Euro. der markt, 40(2-3), 110-120.