Schloss Seeburg

Univ.-Prof. Dr. Matthias Spörrle

Professor für Wirtschaftspsychologie, Studiengangsleiter für Wirtschaftspsychologie
Schwerpunkte

  • Menschliche Entscheidungsprozesse in wirtschaftlichen Kontexten
  • Wissenschaftliche Methoden, Statistik
  • Marktforschung, Meinungsforschung, Soziometrie
Persönliche Angaben
16.07.1974Geboren in Hamburg
Akademischer Werdegang
2017Forschungs- und Lehraufenthalt an der Massey University (Auckland) (Neuseeland)
2016Forschungs- und Lehraufenthalt an der Massey University (Auckland) (Neuseeland)
2014Forschungs- und Lehraufenthalt an der Xinjiang Normal University (Ürümqui) (China)
Seit 2014Vollprofessur für Wirtschaftspsychologie an der Privatuniversität Schloss Seeburg
2012Forschungs- und Lehraufenthalt an der Shaanxi Normal University (Xi’an) (China)
2012Forschungs- und Lehraufenthalt an der Xinjiang Normal University (Ürümqui) (China)
2012Forschungsaufenthalt an der Florida State University (USA)
2011Lehraufenthalt an der Beijing Normal University (China)
2011Forschungsaufenthalt an der Florida State University (USA)
2010Lehraufenthalt an der Beijing Normal University (China)
2010-2014Assistant Professor für Arbeits- & Organisationspsychologie an der Privatuniversität Schloss Seeburg
2010Lehraufenthalt an der Beijing Normal University
Seit 2009Fellow Professor am Lehrstuhl für Strategie und Organisation der Technischen Universität München (TUM)
2008-2009Dozent für Wirtschaftspsychologie an der Privatuniversität Schloss Seeburg, Seekirchen
Seit 2008Professor für Methodenlehre und Statistik an der Fachhochschule für angewandtes Management, Erding
Seit 2007Habilitation am Lehrstuhl Sozialpsychologie der LMU (Prof. Frey)
2006-2007Zertifizierte Ausbildung zum Masterdozenten am Zentrum für Hochschuldidaktik der bayerischen Fachhochschulen in Ingolstadt
2006Dozent für Organisationspsychologie am Institut für Psychologische Beratung und Intervention der LMU
Seit 2005Dozent für Methodenlehre im Studiengang Neuro-Cognitive Psychology der LMU
2002Forschungsaufenthalt in Südafrika zur wirtschaftlichen Entwicklung des Landes Auftraggeber: Universität Pretoria und Fachhochschule Kiel
2001-2006Doktorand am Institut für Allgemeine Psychologie II der LMU (Prof. Försterling), Promotion in Psychologie,
(Promotionsnote: 1,0), (Nebenfach 1: Empirische Pädagogik), (Nebenfach 2: Logik und Wissenschaftstheorie)
1999-2001Ausbildung zum Assistenten für Soziometrie und Gruppenpsychotherapie am Moreno-Institut in Überlingen
1998-1999Forschungspraktikum an der Abteilung für Epidemiologie und Evaluation an der Psychiatrischen Klinik der LMU
1996-2000Wissenschaftliche Hilfskraft am Institut Allgemeine Psychologie II an der LMU
2001Diplomarbeit über „Gedächtniseffekte und Interferenzen aufgrund impliziter Kausalität in Verben“ (Note: 1,0)
1995-2001Studium der Psychologie an der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU), München (Diplomnote: 1,0)
Mitgliedschaften
Association for Psychological Science, Human-Capital-Club, Berufsverband Deutscher Psychologinnen und Psychologen, Münchener Universitätsgesellschaft

Artikel in referierten Fachzeitschriften

Offergelt, F., Spörrle, M., Moser, K., & Shaw, J. D. (2019). Leader‐signaled knowledge hiding: Effects on employees‘ job attitudes and empowerment. Journal of Organizational Behavior, 40(7), 819-833.

Mölders, S., Brosi, P., Bekk, M., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2018). Support for quotas for women in leadership: The influence of gender stereotypes. Human Resource Management, 57(4), 869-882.

Tang, M., Werner, C., Cao, G., Tumasjan, A., Shen, J., Shi, J. & Spörrle, M. (2018). Creative expression and its evaluation on work-related verbal tasks: A comparison of Chinese and German samples. Journal of Creative Behavior, 52(1), 91-103.

Byza, O. A. U., Schuh, S. C., Dörr, S. L., Spörrle, M. & Maier, G. W. (2017). Are two cynics better than one? Toward understanding effects of leader-follower (in-)congruence in social cynicism. Journal of Organizational Behavior, 38(8), 1246-1259.

Ritzenhöfer, L., Brosi, P., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2017). Leader pride and gratitude differentially impact follower trust. Journal of Managerial Psychology, 32(6), 445-459.

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Spörrle, M. & Welpe, I. M. (2017). It’s the base: why displaying anger instead of sadness might increase leaders‘ perceived power but worsen their leadership outcomes. Journal of Business and Psychology, 32(6), 691-709.

Agthe, M., Strobel, M., Spörrle, M., Pfundmair, M. & Maner, J. K. (2016). On the borders of harmful and helpful beauty biases: The biasing effects of physical attractiveness depend on sex and ethnicity. Evolutionary Psychology, 14(2), 1-14.

Brosi, P., Spörrle, M., Welpe, I. M. & Heilman, M. E. (2016). Expressing pride: Effects on perceived agency, communality, and stereotype-based gender disparities. Journal of Applied Psychology, 101(9), 1319-1328.

Wollersheim, J., Leyer, M. & Spörrle, M. (2016). When more is not better: The effect of the number of learning interventions on the acquisition of process-oriented thinking. In Management Learning, 47(2), 137-157.

Wollersheim, J., Lenz, A., Welpe, I. & Spörrle, M. (2015). Me, myself, and my university: A multilevel analysis of individual and institutional determinants of academic performance. In Journal of Business Economics (ZfB), 85(3), 263-291.

Spörrle, M. & Bekk, M. (2014). Meta-analytic guidelines for evaluating single-item reliabilities of personality instruments. In Assessment, 21, 272-285.

Werner, C. H., Tang, M., Kruse, J., Spörrle, M. & Kaufmann J. C.(2014). The Chinese version of the revised creativity domain questionnaire (CDQ-R): First evidence for its factorial validity and systematic association with the big five. In Journal of Creative Behavior, 48(4), 254-275.

Agthe, M., Spörrle, M., Frey, D., Walper, S., & Maner, J. K. (2013). When romance and rivalry awaken: Attractiveness-based social judgment biases emerge at puberty. In Human Nature, 24(2), 182-195.

Brosi, P., Spörrle, M., Welpe, I. M., & Shaw, J. D. (2013). Evaluations of one’s own and others financial rewards: The role of trait positive affectivity. In Journal of Personnel Psychology, 12(3), 105-114.

Ringelhan, S., Wollersheim, J., Welpe, I. M., Fiedler, M., & Spörrle, M. (2013). Work motivation and job satisfaction as antecedents of research performance: Investigation of different mediation models. In Journal of Business Economics (Special Issue), 3, 7-38.

Strobel, M., Tumasjan, A., Welpe, I. M., & Spörrle, M. (2013). The future starts today, not tomorrow: How future focus promotes organizational citizenship behaviors. In Human Relations, 66(6), 829-856.

Tumasjan, A., Welpe, I. M., & Spörrle, M. (2013). Easy now, desirable later: The moderating role of temporal distance in opportunity evaluation and exploitation. In Entrepreneurship Theory and Practice, 37(4), 859-888

Wollersheim, J., Döbrich, C., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013). Biases and debiasing in bank lending decisions to nascent entrepreneurs: An experimental study. In International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 20(4), 462-480

Michl, T./Spörrle, M./Welpe, I. M./Picot, A. (2012): Der Einfluss von Kognition und Affekt auf Unternehmensgründungsentscheidungen: Eine vergleichende Analyse von Angestellten und Unternehmern. In: Zeitschrift für Betriebswirtschaft,82(3), 275-304.

Welpe, I. M./Spörrle, M./Grichnik, D./Michl, T./Audretsch, D. G. (2012): Emotions and opportunities: The interplay of opportunity evaluation, fear, joy, and anger as antecedent of entrepreneurial exploitation. In Entrepreneurship Theory and Practice, 36(1), 69-96.

Agthe, M./Herget, P./Spörrle, M./Felser, G. (2011): Attraktivität ist nicht alles: Die Bedeutsamkeit der Identifikation des Konsumenten mit dem Testimonial im Kontext konsumrelevanten Verhaltens. In: Wirtschaftspsychologie Nr. 13(1), 129-140.

Agthe, M./Spörrle, M./Maner, J. K. (2011): Does being attractive always help? Interactive effects of attractiveness and gender on social decision-making. In: Personality and Social Psychology Bulletin No. 37, 1042-1054. (Impact Factor 2,575 nach SSCI 2009)

Agthe, M./Spörrle, M./Maner, J. K. (2010): Don’t hate me because I’m beautiful – Anti-attractiveness bias in organizational evaluation and decision making. In: Journal of Experimental Social Psychology No. 46(6), 1151-1154. (Impact Factor 2,239 nach SSCI 2009)

Agthe, M./Spörrle, M. (2010): Was die Entscheidung verfälscht. In: Personalmagazin Nr. 12(11), 16-18. (E – Publikation nach VHB/JQ 2.1)

Bekk, M./Spörrle, M. (2010): The influence of perceived personality characteristics on positive attitude towards and suitability of a celebrity as a marketing campaign endorser. In: The Open Psychology Journal No. 3, 54-66.

Michl, T./Welpe, I. M./Spörrle, M./Picot, A. (2010): Der Einfluss affektiver Zustände auf den strategischen Entscheidungsfindungsprozess. In: Managementforschung Nr. 20, 79-112. (B – Publikation nach VHB/JQ 2.1)

Mielke, A. O./Spörrle, M. (2010): Mehr als nur Methoden – Zum Kompetenzprofil eines erfolgreichen Projektmanagers. In: Wirtschaftspsychologie aktuell Nr. 17(4), 28-34.

Spörrle, M./Strobel, M./Tumasjan, A. (2010): On the incremental validity of irrational belies in predicting subjective well-being while controlling for personality factors. In: Psicothema No. 22(3), 543-548. (Impact Factor 0,910 nach SSCI 2009)

Spörrle, M./Bekk, M./Felser, G. (2010): Facetten der Kongruenz – Persönlichkeitsbasierte Ähnlichkeit von Marke und Testimonial als Determinanten wahrgenommener Passung und Kaufwahrscheinlichkeit. In: Marketing ZFP Nr. 32, 180-194. (C – Publikation nach VHB/JQ 2.1)

Spörrle, M./Landes, M./Otrebski, D. A./Schwehm H. (2010): Zeig uns, wie wir zueinander stehen – Soziometrische Verfahren und assoziierte visuell-skalierende Techniken im berufsbezogenen Anwendungskontext. In: Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie Nr. 9(1), 175-188.

Spörrle, M./Stich, J. (2010): Sleeping in safe places – An experimental investigation of human sleeping place preferences from an evolutionary perspective. In: Evolutionary Psychology No. 8(3), 405-419. (Impact Factor 1,278 nach SSCI 2010)

Welpe, I. M./Michl, T./Spörrle, M. (2010): Expertenberatung oder Coaching? So finden Sie den richtigen Beratungsansatz für Ihr Projekt. In: Zeitschrift Führung und Organisation Nr. 79(4), 257-264. (E – Publikation nach VHB/JQ 2.1)

Agthe, M./Spörrle, M. (2009): On the context sensitivity of the Sexual Attribution Bias – A replication and extension to situations of failure. In: The Open Psychology Journal No. 2, 19-24.

Michl, T./Spörrle, M./Welpe, I. M. (2009): Ich fühle, also starte ich (nicht)? Die Rolle der Emotionen bei der Gründungsentscheidung. In: Wirtschaftspsychologie aktuell Nr. 16(4), 49-50.

Spörrle, M./Breugst, N./Welpe, I. M. (2009): „That seems to be promising!“ Predicting opportunity evaluation by means of situational characteristics and individual cognitions. In: International Journal of Entrepreneurial Venturing No. 1, 41-56. (C – Publikation nach VHB/JQ 2.1)

Tumasjan, A./Welpe, I. M./Spörrle, M. (2009): Spatz in der Hand oder Taube auf dem Dach? Wie zeitliches Denken Gründer beeinflusst. In: Wirtschaftspsychologie aktuell Nr. 16(4), 55-57.

Agthe, M./Spörrle, M./Dörfler, R./Försterling, F. (2008): Job applications, voting behavior and university recruitment: Evidence for a multidimensional attractiveness-gender bias in selection contexts [Abstract]. In: International Journal of Psychology No. 43(3/4), 76. (Impact Factor 1,338 nach SSCI 2009)

Agthe, M./Spörrle, M./Försterling, F. (2008): Success attributions and more: Multidimensional extensions of the Sexual Attribution Bias to failure attributions, social emotions, and the desire for social interaction. In: Personality and Social Psychology Bulletin No. 34, 1627-1638. (Impact Factor 2,575 nach SSCI 2009)

Queri, S./Spörrle, M. (2008): Wie aussagekräftig sind Kundenbefragungen in der medizinischen Rehabilitation von psychisch Kranken? In: Die Rehabilitation Nr. 47, 350-358.

Spörrle, M./Bühner, M./Rothe, G. (2008): Elektronik-Medien im Wettstreit um die Aufmerksamkeit des Kunden. Markt und Technik 32(20), 58-60.

Spörrle, M./Tumasjan, A./Becker, F./Moser, K. (2008): „but the name will never be forgotten“ – Eine Bestandsaufnahme der Psychologie des Markennamens. In: Wirtschaftspsychologie 10(4), 5-14.

Spörrle, M./Welpe, I./Breugst, N./Scapin, K. (2008): Fear and primary appraisal in the entrepreneurship context [Abstract]. In: International Journal of Psychology No. 43(3/4), 391. (Impact Factor 1,338 nach SSCI 2009)

Spörrle, M./Welpe, I. M./Ringenberg, I./Försterling, F. (2008): Irrationale Kognitionen als Korrelate emotionaler Kompetenzen aus dem Kontext emotionaler Intelligenz und individueller Zufriedenheit am Arbeitsplatz. In: Zeitschrift für Personalpsychologie Nr. 7, 113-128. (C – Publikation nach VHB/JQ 2.1, Impact Factor 1,370 nach SSCI 2009)

Strobusch, F./Spörrle, M./Stadler, C. (2008): Projekt-Atom und Rollenspiel als Arrangement im projektbasierten Organisationskontext. In: Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie Nr. 7(2), 260-269.

Breugst, N./Scapin, K./Spörrle, M./Welpe, I. M. (2007): Gedanken und Gefühle im Kontext unternehmerischen Verhaltens – Psychologische Implikationen für das Humankapital. Human-Capital-Report [online verfügbar: http://www.humancapitalreport.eu/html/aus_forschung_und_praxis.html].

Spörrle, M./Gerber-Braun, B./Försterling, F. (2007): The influence of response lines on response behavior in the context of open-question formats. In: Swiss Journal of Psychology No. 66(2), 103-107. (Impact Factor 0,545 nach SSCI 2009)

Spörrle, M./Försterling, F. (2007): Which thoughts can kill a boxer? Naive theories about cognitive and emotional antecedents of suicide. In: Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice No. 80, 497-512. (Impact Factor 0,973 nach SSCI 2009)

Spörrle, M./Welpe, I. M./Försterling, F. (2006): Cognitions as determinants of (mal)adaptive emotions and emotionally intelligent behavior in an organizational context. In: Psicothema No. 18(Suppl.), 165-171. (Impact Factor 0,910 nach SSCI 2009)

Spörrle, M. (2005): Im Dialog Kunden und Medien verstehen. In: Markt und Technik Nr. 29(37), 58-60.

Spörrle, M./Rudolph, U. (2000): Was machen Sie beruflich? Evaluative Einstellungen und Wortnormen für Berufsbezeichnungen im Deutschen. In: Zeitschrift für Experimentelle Psychologie Nr. 47, 297-307.

Beiträge in Sammelwerken

Moser, K. & Spörrle, M. (2017). Werbekommunikation. In H.-W. Bierhoff & D. Frey (Hrsg.), Kommunikation, Interaktion und soziale Gruppenprozesse (S. 379-405). Göttingen: Hogrefe.

Michl, T./Welpe, I. M./Spörrle, M./Picot, A. (2009): The role of cognitions and emotions in entrepreneurial decision-making. In: Carsrud, A. L./Brännback, M. (Hrsg.), Understanding the entrepreneurial mind (S. 167-190). New York: Springer.

Becker, F./Rosenstiel, L. v./Spörrle, M. (2007): Persuasion durch Glaubwürdigkeit. In: K. Moser (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie (S. 69-84). Heidelberg: Springer.

Spörrle, M./Welpe, I. M. (2006): How to feel rationally – Linking Rational Emotive Behavior Therapy with components of emotional intelligence. In: Ashkanasy, N. M./Zerbe, W. J./Härtel, C. E. J. (Hrsg.), Research on emotion in organizations (Bd. 2) – Individual and organizational perspectives on emotion management and display (S. 291-322). Oxford: Elsevier.

Försterling, F./Spörrle, M. (2005): Emotion. In: Frey, D./Rosenstiel, L. v./Hoyos, C. G. (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie (S. 65-71). Weinheim: Beltz.

Spörrle, M./Welpe, I. (2004): Gender and entrepreneurship in South Africa – An exploratory empirical investigation. In: Welpe, I./Thege, B./Henderson, S. (Hrsg.), The gender perspective – Innovations in economy, organisation and health within Southern African development community (SADC) (S. 106-159). Frankfurt: Peter Lang.

Konferenzbeiträge

Bekk, M., Spörrle, M., & Völckner, F. (2013, June). The neglected triangle of Nespresso, George Clooney, and me: Brand-endorser-consumer (BEC) fit indictors incrementally predict consumer attitudes and behavioural intentions. Paper presented at the 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Istanbul, Turkey.

Döbrich, C. Wollersheim, J., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, February/March). No panacea but an improvement: Anti-age discrimination in personnel evaluation is mitigated by debiasing interventions. Paper presented at the Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation des VHB, Jena, Germany.

Hedjasie, R., Spörrle, M., Hohenberger, C., & Werner, C. H. (2013, June). They only claim to take responsibility: Corporate hypocrisy mitigates the positive impact of corporate social responsibility on word-of-mouth recommendation. Poster session presented at the 42nd European Marketing Academy Conference, Istanbul, Turkey

Hohenberger, C., Hedjasie, R., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, May). Dimensions of corporate social responsibility as predictors of consumer behavior indicators: A question of subjective importance? Presented at the 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Hohenberger, C., Spörrle, M., & Hedjasie, R. (2013, June). Why should I visit this country? Country personality as predictor of visiting intentions and the moderating role of perceived country dissimilarity. Presented at the 42nd European Marketing Academy Conference, Istanbul, Turkey.

Ringelhan, S., Wollersheim, J., Welpe, I. M., Fiedler, M., & Spörrle, M. (2013, June). Work motivation and job satisfaction as antecedents of research performance. Paper presented at 13th annual conference of the European Academy of Management (EURAM), Istanbul, Turkey.

Ritzenhöfer, L., Brosi, P., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, May). Show me that I can trust you: Leader emotion display predicts follower trust. Paper presented at the 75th Wissenschaftliche Jahrestagung des VHB, Würzburg, Germany.

Ritzenhöfer, L., Brosi, P., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, May). Show me that I can trust you: Leader emotion display predicts dimensions of follower trust. Poster session presented at the 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, February / March). Shareholders favor stakeholder management? Yes they do as long as it does not hurt! Paper presented at the Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation des VHB, Jena, Germany.

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013; May). Shareholders favor stakeholder management? Yes they do as long as it does not hurt! Poster session presented at the 16th Congress of the European Association of Work and Organizational Psychology, Münster, Germany.

Schwarzmüller, T., Brosi, P., Spörrle, M., & Welpe, I. M. (2013, June). Costs and benefits of anger: Leader use of negative emotion displays and power perceptions. Paper presented at the So Doc-2013 Workshop, Cologne, Germany.

Spörrle, M., Hohenberger, C., & Hedjasie, R. (2013). The importance of being responsible: An importance-weighted analysis of the content and the predictive validity of corporate social responsibility dimensions. Poster session presented at the 42nd European Marketing Academy Conference, Istanbul, Turkey.

Bekk, M., Kruse, J., Nowakowski, N., & Spörrle, M. (2012, May). A place like me: Holiday destination-holiday maker personality fit predicts satisfaction with tourist destination and recommendation. Paper presented at the 41st Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Lisbon, Portugal

Brosi, P., Spörrle, M., Welpe, I. M., & Shaw, J. D. (2012, February). The role of trait positive affectivity in the evaluations of one‘s own and others financial rewards. Paper presented at the Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation des VHB, Berlin, Germany.

Drescher, M. A., Welpe, I. M., Korsgaard, M. A., Picot, A., Spörrle, M., & Wigand, R. T. (2012, May/June). The waxing and waning of trust: The dynamic role of ability in the development of trusting behavior. Paper presented at the 74th Wissenschaftliche Jahrestagung des VHB, Bolzano, Italy.

Döbrich, C., Wollersheim, J., & Spörrle, M. (2012, August). Concerns about the age quake. How to overcome age stereotypes in hiring decisions. Paper presented at the 2012 Academy of Management Annual Meeting, Boston, USA.

Nachtigall, K., Agthe, M., & Spörrle, M. (2012, April). The biasing effects of subjective importance of a romantic relationship and current relationship status on professional hiring decisions. Poster session presented at the 54. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Mannheim, Germany.

Spörrle, M., & Brosi, P (2012, August). Too proud to help? Examining the opposing influences of authentic and hubristic pride on helping. Paper presented at the 2012 Academy of Management Annual Meeting, Boston, USA.

Spörrle, M., Hedjasie, R., & Werner, C. H. (2012, September). Embedding the concept of green country image into marketing theory and application. Paper presented at the International Conference on Governance for Sustainable Development (GAVA), Rethymno, Greece.

Spörrle, M., Tang, M., Zhang, H., Agthe, M., & Werner, C. H. (2012, May). The green footprint of innovation: Perceived creativity of a country incrementally predicts green country image. Paper presented at the 41st Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), Lisbon, Portugal.

Werner, C. H., & Spörrle, M. (2012, September). Lessons learned: An empirical review of academic programs in sustainability education. Paper presented at the International Conference on Governance for Sustainable Development (GAVA), Rethymno, Greece.

Wimmer, B. M., Spörrle, M., Astahova, M., & Goetz, T. (2012, September). Emotionsregulationsstrategien moderieren den Zusammenhang zwischen Ärger und ökonomischem Risikoverhalten. Poster session presented at the 48th Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Germany.

Wollersheim, J., Döbrich, C., Spörrle, M., & Welpe, I. (2012, February). Stereotypes and debiasing in bank lending decisions to nascent entrepreneurs. Paper presented at the Workshop der Wissenschaftlichen Kommission Organisation des VHB, Berlin, Germany.

Brosi, P., Welpe, I. M., & Spörrle, M. (2011, December). How self- and other-focused emotions influence the motivational force of financial rewards<(i>. Paper presented at the 3rd European Reward Management Conference, Brussels, Belgium.

Drescher, M. A., Welpe, I. M., Korsgaard, M. A., Picot, A., Spörrle, M., & Wigand, R. T. (2011, August). The waxing and waning of trust: The dynamic role of ability in the development of trusting behavior. Paper presented at the 2011 annual meeting of the Academy of Management, San Antonio, USA.

Tang, M., Luo, F., Shi, B., Wang, J., & Spörrle, M. (2011, July). Chinese young inventors: Their family background, perceptions of inventiveness, and attitudes towards peers. Paper presented at the 9th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology, Kunming, PRC.

Brosi, P./Spörrle, M. (2011): How positive trait affectivity influences evaluation of rewards for ourselves and others. In: Academy of Management – Annual Meeting. San Antonio: 08.2011.

Haller, B./Spörrle M. (2011): Knowledge nudges you into nibbling nature: Obesity risk knowledge as a sensitizer for ecological food choice [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 44). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Hedjasie, R./Bekk, M./Spörrle, M. (2011): Yes, the brand is green, but why should it matter? – Extending the process model of green brand equity to consumer attitudes and word-of-mouth [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 46). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Hohenberger, C./Bekk, M./Spörrle, M. (2011): Mother earth is calling! Gender dimensions of brand personality as incrementally predictive indicators of green brand image and the moderating influence of green value orientation [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 47). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Kruse, J./Fischer, P./Spörrle M. (2011): Digital signage for in-store advertising at gas stations/retail stores in Germany: A field study [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 32). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Nachtigall, K./Agthe, M./Spörrle, M. (2011): The direct and indirect effects of the attractiveness-gender bias on social interaction and hiring intentions in an employee selection scenario: The moderating influence of social comparison orientation [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 43). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Rubenwolf, B./Spörrle, M. (2011): Intuitive decisions – The influence of phonetic and letter frequency recognition heuristics on brand selection decisions [Abstract]. In: Reimann, M./Schilke, O. (Eds.), NeuroPsychoEconomics Conference Proceedings (S. 43). Munich: Association for NeuroPsychoEconomics.

Wollersheim, J./Döbrich, C./Spörrle, M./Welpe, I. M. (2011): Entscheidungsfindung als Kern der Aufsichtsratsarbeit. In: DFTM 2011 – Corporate Governance – Erfolgsfaktor guter Unternehmensführung? Dortmund: June 2011.

Agthe, M./Haller, B./Spörrle, M. (2010): Ich möchte nach Hause, weil dort gute Freunde sind: Die wahrgenommene Qualität der Sozialbeziehungen am Heimatort als Moderator des Zusammenhangs zwischen dem Bedürfnis nach Zugehörigkeit und Heimweh. In: Petermann, F./Koglin, U. (Hrsg.), 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 366). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Gschwendtner, C./Kruse, J./Wieland, I./Spörrle, M. (2010): Mein Partner ist nicht meine erste Wahl – Soziometrische Wahlen als Indikator der Partnerschaftszufriedenheit im Kontext der ersten Elternschaft. In: Petermann, F./Koglin, U. (Hrsg.), 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 500). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Haller, B./Spörrle, M./Drotleff, D./Quabis, R./Agthe, M. (2010): Respekt vor der Natur als inkrementell valider Prädiktor ökologischen Kaufverhaltens [Abstract]. In: Petermann, F./Koglin, U. (Hrsg.), 47. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (S. 370). Lengerich: Pabst Science Publishers.

Michl, T./Welpe, I./Spörrle, M./Picot, A. (2010): Filling the gap in the individual-opportunity nexus. In: 8th Interdisciplinary European Conference on Entrepreneurship Research (IECER). Regensburg.

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